شناخت دشمن و حربه هاى او – حجت الاسلام رفیعی

مهر, ۱۳۹۷ بدون نظر سخنرانی

قال الله تبارک و تعالی «إِنَّ الشَّيْطانَ‏ لَكُمْ‏ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّما يَدْعُوا حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحابِ السَّعير»

يكى از وظايفى كه بر عهده ی ماست شناخت دشمن و حربه های اوست. از هر راهى كه دشمن وارد مى شود بايد راهکار مقابله با آن را پیدا کند روایت داریم كه مؤمن بين ۵ دسته دشمن قرار دارد:

«الْمُؤْمِنُ بَيْنَ‏ خَمْسِ‏ شَدَائِدَ مُؤْمِنٍ يَحْسُدُهُ وَ مُنَافِقٍ يُبْغِضُهُ وَ كَافِرٍ يُقَاتِلُهُ وَ شَيْطَانٍ يُضِلُّهُ وَ نَفْسٍ تُنَازِعُه»‏[۱]

شناخت گام هاى شيطان -خطوات شيطان-، حربه هاى شيطان، شناخت دام ها و راهكارهايى كه شیطان روی افراد نفوذ مى كنند خيلى مهم است اگر این ها را نشناسیم ممكن است نادانسته حزب شيطان شويم و از سلک حزب الله خارج شويم. سه مرتبه کلمه حزب الله در قرآن آمده و سه مرتبه هم حزب شيطان؛ قرآن مى فرمايد: حزب شيطان خاسر زیانکار است، اما حزب الله غالب و مفلح و پیروز است. اگر انسان شاخصه هاى حزب الله و حزب الشیطان را نداند، ممكن است ناخواسته در حزب شيطان وارد شود همانطورکه تبلیغات اموی در افرادی اثر گذاشته بود و در جریان واقعه كربلا تشخيص حق و باطل را بر ايشان مشكل كرده بود؛ بعضى از اين ها تبركاً با الله اكبر گويى با به ظاهر تدين اين كار را انجام دادند –قرآن در سوره فاطر میفرماید

 (إِنَّ الشَّيْطانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّما يَدْعُوا حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحابِ السَّعِيرِ فاطر ۶) شیطان دشمن است این واضح است اما اينكه شما دنبال شیطان نرويد و او را دشمن بدانيد اين مهم است بعد مى‏فرمايد شيطان با حزبش تلاش داردانسانها را اصحاب جهنم كند إِنَّهُ‏ يَراكُمْ‏ هُوَ وَ قَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لا تَرَوْنَهُم‏[۲]

شیطان در همه جا در كمين است هرکسی را با هر وسيله اى به دنبال خودش بكشاند؛ شناخت گام هاى شيطان مهم است.

حضرت يحيى و گفتگوى او با شيطان

شيطان به یحیی پیغمبر گفت آدم اكولى هستى زياد غذا مى‏خورى و اين توفيق نماز شب و خشوع و خضوع را از تو مى گيرد – يحيى بعدازاین غذايش را كم كرد و گفت نمى گذارم اين كار جلوى عبادتم را بگيرد شيطان هم گفت منم پس از اين ديگر كسى را نصيحت نمى كنم،

روايت از امام صادق (علیه السلام) است[۳] پس از طوفان نوح شيطان با حضرت نوح يك ملاقاتى كرد – شيطان خيلى اصرار كرد كه نوح را نصيحت كند نوح گفت تو ضرر نرسان نصيحت تو را نمى خواهم – شر نرسان به خير تو امیدی نيست – شيطان گفت تو بر گردن من حق دارى چون با طوفان و عذاب که گناهکارها از بین رفتند کار مرا سبک کردی نوح پذيرفت كه شيطان نصيحت كند – شيطان گفت

إِذَا وَجَدْنَا ابْنَ آدَمَ شَحِيحاً[۴] أَوْ حَرِيصاً أَوْ حَسُوداً أَوْ عَجُولًا

 -بخل، حرص، عجله و حسادت –شیطان گفت انسانهایی که صفات رادارند اينها مثل توپى در دست من هستند كه اينهارا به سادگى در چنگ خودم درمی‌آورم – شيطان خودش از كم شروع كرد ولى به كم تمام نكرد اول از مسائل مادى شروع كرد گفت من از آدم بهترم – من از آتشم و آدم از خاك – ولى نفهميد (توجه نكرد) كه نفخت فيه من روحى يك روح خدائى را آدم حمل مى كند يك روح متعالى را حمل مى‏كند اين روح متعالى را نديد

در مرتبه بعد تكبر ورزيد گفت سجده نمیکنم عبادت نمى‏كنم

 مرتبه بعد گفت من بيشتر مى‏فهمم به من گفتى كه سجده كن، اشتباه مى‏كنى؛ سنستدرجهم من حيث لا يعلمون سقوط تدريجى و پله پله پايين مى‏آيد؛ مرحله بعد رانده شد؛ مرحله بعد قسم خورد همه را گمراه مى‏كنم؛ مرحله به مرحله.

لذاست که بایدشیطانو خطواتش را بشناسيم گام به گام انسان را میکشاند-نا خواسته انسان به دام شيطان و دامن شيطان مى‏افتد – بايد جلوى خطوات را از راه خودش گرفت –

اگر در يك انبار گندم يك سوراخ موش پيدا شد بايد سوراخ را گرفت

گرنه موش دزد در انبان ماست  *** گندم اعمال چهل ساله كجاست

پس در اول دفع موش كن  *** بعد از آن در جمع گندم كوش كن

(يزكيهم و يعلمهم) اول تخليه بعد تجلى

اگر در ظرف گلى شير بریزی شير گلى مى‏شود قرآن میفرماید ذلك الكتاب لا ريب فيه هدى للمتقين قرآن در كسى مى‏تواند اثر كند كه زمينه پذيرش در او باشد ابو جهل اين همه پيامبر برايش قرآن خواند خودش میگفت انى اعلم اَنه لصادق ولى ايمان نمى‏آورم

ابن ابى العوجاء بی دین است خدا و قيامت را قبول ندارد چند جلسه با امام صادق (علیه السلام) بحث كرد يک وقت امام صادق (علیه السلام) آنقدر زيبا بحث كرد كه تمام راه هايى را كه منجر به كفر مى شد بست وقتی ابن ابی العوجا رفت راوى مى‏گويد يابن رسول‏الله اين امروز مسلمان مى شود امام گفت اين كافر مى ميرد اين كور است ظاهرا چشم دارد اما قلبش مرده گام ها و خطوات شیطان را نمی بیند. اگر گام های شیطان را نشناسیم مبتلا می شویم؛ خطوات شیطان هم زیاد است.

یکی از گام های شیطان کینه است؛ إِنَّما يُرِيدُ الشَّيْطانُ‏ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاء سوره مائده ۹۱

سعی کنید از کسی کینه به دل نگیرید با پدر، مادر، خواهر، برادر با مهربانی رفتار کنید

 قرآن می فرماید إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ حجرات ۱۰

 شما روابط بين خود را اصلاح‏ كنيد تا رحم ‏خدا شامل شما شود؛ حديث داریم: ارحموا ترحموا[۵]

 به هم رحم كنيد از همديگر بگذريد خدا هم از شما بگذرد خدا شما را مورد لطف قرار بدهد

یکی دیگر از گام های شیطان تزيين گناه است گناه رو زیبا جلوه می دهد

تسويف یکی دیگر از گام های شیطان است

فرصت سوزى از دست دادن وقت یعنی امروز و فردا كردن

خاربن در قوت و بر خواستن *** خاركن در سستى و در كاستن

امروز و فردا کردن میگه حالا خوب مى شويم حالا اصلاح مى شويم، بعداً درس مى خوانيم مگر چقدر فرصت داریم؟ مگر چقدر فرصت جوانی داریم؟ مگر انسان چقدر عمر مى كند؟ آنقدر آدم ها هستند كه از فرصت هایى که در جوانى از دست دادن غصه مى‏خورند پيامبر می فرماید: اياك والتسويف بعلمك پرهيز از اينكه فرصت سوزى و واگذارى كار به آينده داشته باشی

در قيام كربلا چقدر انسانها فرصت را از دست دادند طرماح بن عدِى يكى از اصحاب امام حسين (علیه السلام) است در مسير كوفه با امام ملاقات كردند

 امام پرسيد از كوفه چه خبر؟ گفتند قيس بن مسهر شهيد شد امام فرمود: مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِيلاً احزاب ۲۳

و عرضه كردخدایا مارابه این شهدا ملحق کن

طرماح گفت من يك مقدارى در كوفه كار دارم آذوقه براى زن و بچه ببرم و سفارش هاى مالى دارم و اينها را انجام بدهم و برگردم رفت اما وقتی برگشت که کار تمام شده بود میخواهم عرض کنم ممكن است فرصت سوزى به غير قصد از دست برود (رفت و وقتى برگشت ديد امام شهيد شده و خبر شهادت منتشر شده) و بعضى كارها هم‏قابل جبران نيست

یکی از گام های شیطان سوف سوف كردن؛ فردا فردا کردن و از دست دادن انرژى است مخصوصاً نیروی جوانی

در قيامت از چهار چيز سوال مى‏شود: ۱٫ مال را از كجا آورده اى‏؟ ۲٫ در كجا مصرف كرده ای؟ ۳٫ از عمر. ۴٫ از جوانى.

مگر جوانى جزء عمر نيست که جدای از عمر مورد سوال قرار می گیرد؟ معلوم مى شود كه جوانى يك حساب ديگرى دارد فصل ديگرى دارد ويژه ازش پرسیده میشود برايش جدا پرونده گشوده مى‏شود اهل سوف سوف نباشید اهل جبران باشید

اسلام بن بست ندارد امام حسين (علیه السلام) فرمود تنها كوچه اى كه بن بست است گناه است – مگر عمر سعد از كوچه گناه به رى و حكومت رسيد مگر خولى ‏و سنان به هدفشان رسيدند؟

امير مومنان (علیه السلام) به اصحاب فرمودند به نظر شما اميد بخش ترين آيه چيست و كدام ‏است؟ ما ارجل الایه فی القرآن يک شخص گفت آقا من بگويم ایه ای که می فرماید خدا هر گناهى را مى بخشد غير از شرك. امير (علیه السلام) فرمودند اين آيه اوسع است خيلى گسترده است ولى اميد بخش ترين آيه نیست؟ يك شخص ديگر گفت: ایه لا تيأسوا من رحمه الله حضرت فرمود آيه اوسع ‏است ولى اميد بخش‏ترين آيه نيست -شخص ديگرى گفت ایه ای که می فرماید هر كسى فاحشه‏ ای انجام داده بيايد خدا مى‏بخشد حضرت فرمود: همه ی اينها اوسع است ولى اميد بخش‏ترين آيه اين است وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَيِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ ذلِكَ ذِكْرى لِلذَّاكِرِينَ هود ۱۱۴ (اگر نماز بخوانى اين نماز سيئات را مى‏شويد مى‏برد)

جوانى معصيت مى‏كرد آمدند گفتند كه اين جوان معصيت مى‏كند پيامبر فرمود: آيا نماز مى‏خواند گفتند بله فرمود: اگر نماز مى‏خواند دست از گناه برمى‏دارد چرا كه خداوند فرموده إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ عنكبوت ۴۵

 گناهان را جبران می کند اگر تسویف بد است در نقطه مقابلش جبران است تلاش کنید بر جبران. كسى غيبت كرده بود آمد پيش رسول‏اللهو چاره جویی کرد حضرت فرمود تستغفرلمن اغتبته برايش دعا كن طلب‏مغفرت و آمرزش کن جبران کن. سعی کنید اصل جبران را در زندگی رعایت کنید تا در دنیا هستیم جبران کنیم.

روايت از امام صادق (علیه السلام): چهار چيز سيئات را تبديل به حسنات مى‏كند اربعة من كنَّ فيه يبدل الله السيئات حسنات

۱ الصدق: خدا از آدم راستگو خوشش مى‏آيد ۲ الحياء شرم و حياء ۳ الشكر حس تقدير ۴ حسن الخلق خوش اخلاقى

این صفات رادر خودمان بیدار کنیم که اصل جبران را داشته باشیم اینها سیئات راجبران میکند

ایه ای میخوانم دقت کنید

وَ سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ آل عمران ۱۳۳

بشتابید خدا میخواهد ببخشد و بهشت بدهد

با چه وسیله ای؟ می فرماید تقوا وسيله آن است

الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ آل عمران ۱۳۴

وسيله اش انفاق است -چه دارى و چه ندارى-

نیاز نیست انفاق همیشه مالی باشدگاهى سخن را انفاق میکندگاهى آبرو را انفاق مى كند گاهی وقت براى حل اختلاف صرف میکند (اصلاح ذات البين) ضامن يكى شود اختلاف پسر و پدر

قرآن میفرماید سارعوا بشتابيد كه دارند مغفرت مى‏دهند بهشت مى‏دهند

سوال میکنیم با چه مرکبی بشتابیم

 ۱ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ با تقوا

۲ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ بوسیله انفاق

۳ والكاظمين الغيظ خشمت را كنترل کن من هم خشمم را از تو بر مى‏دارم

 ۴ والعافين عن الناس مردم را ببخش، كينه هاو اختلاف ها را کنار بگذار

 اصل جبران را را رعایت کنیم

بعد از قضيه كربلا سليمان صرد خزائى كه از روساى كوفه است عده ای ازکوفیان را جمع کرد گفت بد كارى كرديم…… همان كارى را انجام دادیم كه قوم حضرت موسی كردند (گوساله پرستی)

حالا مى‏دانيد بايد چه كار كنيم؟ همان كارى كه حضرت موسی گفت: توبوا الى‏بارئكم ابن زياد و يزيد مثل آنها مثل گوساله سامرى است اگر مى‏خواهيد همين جا توبه كنيد و اين گوساله پرستى را كنار بگذاريد كه انقلاب به راه انداختند و قيام توابين را به راه انداختند خيلى از آنها هم شهيد شدند قیامهای دیگری هم در منطق مختلف صورت گرفت و اغلب اين كار براساس اصل جبران بود – خطائى كه كردند جوابگو باشند جبران كنند و پاسخگو باشند –هرچند که گاهى ممكن است نتیجه بخش نباشد ولى بهتر از ادامه و دنباله روى‏مسيرباطل است قرآن میفرماید:

يَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ أَنابَ رعد ۲۷

هر کسی انابه و بازگشت در زندگیش باشد هدایت میشود

در اوج جنگ احد شخصى به نام مخريق يهودی امد نزد پيامبر و گفت مى‏خواهم مسلمان بشوم شهادتین گفت و مسلمان شد رفت به میدان نبرد و به شهادت رسید- از مسلمانانى كه فرصت ساير اعمال را پيدا نكردند – در جنگ صفين يك راهب مسيحى امير مومنان را ملاقات كرد شهادتين گفت هماه حضرت امد به صفين و شهيد شد حتی درقضیه کربلا که امام حسين (علیه السلام) فرمود: هل من ناصر ينصرنى دو برادر بودند در لشكر ابن زياد يكى به ديگرى گفت برويم به لشكر امام

مرحوم مجلسى نقل کرده اين دو برادر آمدند و در ركاب حضرت شهيد شدند اگر كسى فرصت ياب باشد يا اصل جبران در زندگى او باشد خطاها جبران میشود

خلاصه يكى از گام هاى شيطان تسويف است فرصت سوزی که شیطان سعی می کند زيباترين لحظات عمر يعنى جوانى را از انسان بگیرد بعد انسان آنقدر تاسف مى‏خورد

 


[۱] ورام بن أبي فراس، مسعود بن عيسى، تنبيه الخواطر و نزهة النواظر المعروف بمجموعة ورّام، ۲ جلد، مكتبه فقيه – قم، چاپ: اول، ۱۴۱۰ ق.

[۲] الاعراف ۲۷

[۳] بحارالانوار ۶۰/۲۵۰/۱۱۲

[۴] (۳) الشحيح: البخيل.

[۵] پاينده، ابو القاسم، نهج الفصاحة (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول صلى الله عليه و آله)، ۱ جلد، دنياى دانش – تهران، چاپ: چهارم، ۱۳۸۲ ش.

برچسب ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *