حماسۀ جاويد غدير

مرداد, ۱۳۹۸ بدون نظر تاریخ نگار

پس از اتمام اعمال و مناسک حج فرمان الهی برای نصب جانشين بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نازل می‌شود و جبرئيل پی در پی فرود می‌آيد و رسول خدا صلی الله علیه وآله مأمور معرفی حضرت علی علیه السلام به عنوان خليفۀ بلا فصل و جانشين خود می‌شود.

پيامبر اکرم صلی الله علیه وآله اعلام می‌دارد بجز معلولین و بیماران کسی در مکّه نماند و مردم را در کنار برکۀ غدير فرا می‌خوانند. سلمان و مقداد و ابوذر و عمّار محيط را آماده می‌کنند. منبری آماده شده و پيامبر صلی الله علیه وآله پس از اقامۀ نماز خطبۀ مفصّل غدير را ايراد می‌فرمایند. که همۀ آن خطبه را علمای شیعه[۱] و بخش‌های مهمی از آن را کتاب‌های معتبر اهل سنّت آورده اند؛ در این خطبه پیامبراکرم صلی الله علیه وآله به آیات زیادی از قرآن که در شأن حضرت علی علیه السلام و امامان بعد از او نازل شده تصریح می‌فرمایند! مطالب این خطبه مجموعه‌ای از امتیازات و ویژگی‌ها و شایستگی‌های اهل بیت؟عهم؟ است که آن حضرت طی بیست و سه سال در فرصت‌های مختلف آن‌ها را بیان فرموده بودند و همۀ فراز‌های این خطبه ده‌ها سند در کتاب‌های شیعه و سنّی دارند هرچند همۀ خطبه را یکجا نقل نکرده باشند[۲]. این خطبه و ماجرا‌های قبل و بعد از آن را علّامه امینی جزء خبر‌هایی میداند که اسناد و راویان و مدارکش قابل شمارش نیست! و صد‌ها شاعر را نام می‌برد و سروده‌های آنان را عنوان می‌کند که کل این ماجرا را به صورت شعر و متون ادبیِ زیبا در آورده‌اند!

آنگاه پیامبراکرم صلی الله علیه وآله در بين خطبه از مردم بر ولايت اميرالمؤمنين علیه السلام اقرار می‌گيرند و سپس یک به یک پیشوایانِ از اهل‌بيت؟عهم؟ تا امام زمان؟عج؟ را معرفی می‌کنند و در مدت سه روز مردم را وادار می‌کند تا با حضرت علی علیه السلام به عنوان اميرالمؤمنين بيعت ‌کنند. حتی زنان، با گذاشتن دست خود در داخل طشتِ آبی که دست مبارک حضرت علی علیه السلام در سوی ديگر آن قرار دارد بيعت می‌کنند. و به آن حضرت به عنوان امیرالمؤمنین سلام داده تبریک می‌گویند!

نکات روایت غدیر

پيامبر اکرم صلی الله علیه وآله در غدير چهار مرتبه به چهار سمت روی آورده و با صدای بلند فرمودند: آیا من بر شما ولایت ندارم؟ آیا من صاحب اختیار شما نیستم؟ (اشاره به آیۀ شریفه «اَلنَّبيُ اَولی بِالمُؤمِنینَ مِن أنفُسِهِم[۳]» پیامبر بر مؤمنان از خودشان سزاوارتر است.) همگان گفتند: آری تو بر ما ولایت داری و صاحب اختیار ما هستی! آن‌گاه پیامبر صلی الله علیه وآله دست حضرت علی علیه السلام را گرفته، بلند کرد و فرمود:

مَن‌ كُنتُ‌ مَولاهُ‌ فَهذا عَلِيٌّ مَولاه‌؛ هرکس من از طرف خدا مولای او هستم، این علی مولای اوست.

و چون پيامبر اکرم صلی الله علیه وآله مولای جن و انس و ملائکه هستند، اميرالمؤمنين علیه السلام نیز مولای همه هستند. در نتیجه پذیرفتن ولايت اميرالمؤمنين علیه السلام پذيرش امر خدا و رسول خداست. و خداوند در قرآن فرموده است:

وَ ما كانَ لِمُؤمِنٍ وَ لا مُؤمِنَةٍ إِذا قَضَی اللّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أن یكونَ لهم الخیرةُ مِن أمرِهم؛ وقتی خدا و رسولش حکمی صادر کردند، دیگر هیچ مرد و زن با ایمانی اختیار ندارند که در آن مورد حکم دیگری انتخاب نمایند.[۴]

 بنابراين، وقتی خدا و رسولش حکم کرده و حضرت علی علیه السلام را به عنوان ولیّ و خليفه معین کرده‌اند، ديگر مردم در اين زمينه اختياری ندارند و نمی‌توانند کسی را خود انتخاب نمایند و اگر حکم خدا را نپذيرند در گمراهی آشکار قرار گرفته‌اند. در سورۀ مائده در پایان آیات ۴۴ و ۴۵ و ۴۷ می‌فرماید: «وَ مَن لَم یَحكُم بِما اَنزَلَ اللهُ فَاُولئِكَ هُمُ الكافِرونَ”۴۴″ وَ مَن لَم یَحكُم بِما اَنزَلَ الله فَاُولئِكَ هُمُ الظَّالِمونَ”۴۵″ وَ مَن لَم یَحكُم بِما اَنزَلَ الله فَاُولئِكَ هُمُ الفاسِقونَ “۴۷” یعنی هر کس حکم نکند به آنچه خدا نازل فرموده، کافر است، ظالم است و فاسق!!

پیوسته در طول تاریخ امیرالمؤمنین وأئمه طاهرین؟عهم؟ به حدیث و واقعۀ غدیر استناد می‌کردند و آن را شاهد بر حقانیّت خود می‌آوردند[۵] و  وقتی از حضرت زهرا علیهم السلام در مورد ولایت علی علیه السلام پرسیدند او با تعجّب فرمود: آیا غدیر خم را فراموش کرده‌اید؟ «وا عَجَبا أنَسیتُم یَومَ غدیرِ خُمٍّ»[۶]

در کتاب شریف الغدیر نشانه‌های زیادی از مجموعۀ این واقعه و سخنان پیامبراکرم صلی الله علیه وآله نقل فرموده که همگی دلالت این حدیث و واقعه را بر ولایت علی علیه السلام و امامان بعد از او را می‌رسانند.

علّامه امینی؟رح؟ با مطالعۀ ده هزار کتاب از کتاب‌های شیعه و سنّی، و نوشتن کتاب شریف الغدیر که نیمی از مجلدات آن هنوز چاپ نشده است و با استناد به آیات قرآن و روایات فراوان و شواهد تاریخی موردِ اعتماد و صد‌ها شاهد دیگر ثابت کرده‌اند که واقعه و حدیث غدیر به طور قطع و روشن بر امامت، وصایت، ولایت و خلافت بلافصل علی علیه السلام و امامتِ امامان پس از او دلالت کامل دارد و جای هیچ عذر و بهانه‌ای برای احدی نیست.

امیرالمؤمنین می‌فرماید: وَ لا عَلِمتُ أنَّ رَسولَ اللهِ صلی الله علیه وآله تَرَكَ یَومَ غَدیرِ خُمٍ لِأحَدٍ حُجَّةً وَ لا لِقائِلٍ مَقالاً…یعنی گمان ندارم که رسول خدا صلی الله علیه وآله روز غدیر خم برای کسی حجّتی باقی گذاشته باشد و یا برای گوینده‌ای جای سخنی[۷]…!

[۱]. احتجاج طبرسی: ۱/۶۶؛ الصراط المستقیم: ۱/۳۰۱؛ و …

[۲]. به کتاب نورالأمیر مراجعه کنید.

[۳]. سورۀ احزاب: آیۀ۶٫

[۴]. سورۀ أحزاب: آیۀ۳۶٫

[۵]. تفسیر فرات کوفی: ۵۶؛ اصول کافی: ۱/۲۸۹ و ۲/۱۳٫

[۶]. عوالم: ج۱۱، ص۲۲۸٫

[۷]. احتجاج طبرسی: ج۱،ص۷۴٫

برچسب ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *